عضویت

۸ اردیبهشت ,۱۴۰۳

(تغییر زبان)

{main_header}

۸ اردیبهشت ,۱۴۰۳

۸ اردیبهشت ,۱۴۰۳

ضوابط و مقررات استقرار

واحدهای فناور پس از استقرار پرسنل در ساختمان یا واحد استیجاری شركت واقع در پارک، می‌بایست موضوع را كتباً به اطلاع واحد امور موسسات و شرکت های فناور پارک برسانند. پس از بررسی و تایید استقرار توسط واحد مذکور ، یک بازدید توسط واحد امور موسسات پارک با همراهی برخی از معاونان و مدیران پارک از شركت صورت خواهد گرفت.

این مزایا بر مبنای آیین نامه اجرایی ماده 47 قانون برنامه چهارم توسعه كشور و قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش‌بنیان بوده و به شرح زیر می باشد:

  • معافیت مالیات بر عملكرد سالیانه (اظهارنامه)
  • معافیت مالیات بر قرارداد
  • معافیت در عوارض صادرات و واردات و حقوق گمرکی
  • معافیت حقوق پرسنل مستقر در پارک
  • معافیت از پرداخت هر گونه عوارض معمول كشور
  • مبادلات مالی با خارج از کشور
  • قوانین كار

بهره مندی از معافیت‌­های مالیاتی، صرفا مختص واحد فناور مستقر در پارک می­‌باشد. منظور از استقرار، احراز شرایط زیر به صورت همزمان از سوی واحد فناور است

  • به پایان رساندن تمام یا بخشی از ساختمان توسط شركت (بهره‌­برداری از بخشی از ساختمان به معنای تكمیل نمای ساختمان،‌ اجرای محوطه كاری و اتمام یک یا چند طبقه از ساختمان است.) واحدهای استیجاری یا تملک اداری و مرکز رشدی از این بند مستثنی هستند.
  • استقرار پرسنل تحقیقاتی واحد فناور در ساختمان (یک نفر به ازای هر 30 متر مربع از زیربنا، در بخش اراضی و تملک اداری؛ و حداقل 3 نفر در بخش استیجاری) و شروع به كار آن‌ها در راستای فعالیت اصلی واحد فناور.
  • تغییر آدرس ثبتی شركت به آدرس شركت در پارک (این موضوع با نامه‌نگاری مدیریت امور واحدهای فناور با اداره ثبت شركت‌های زرندیه انجام می‌شود) و ارسال كپی آگهی روزنامه رسمی مبنی بر تغییر آدرس واحد فناور برای دریافت مجوز فناوری از پارک لازم می‌باشد.
  • تغییر شعب بیمه و مالیات واحد فناور به ادارات منطقه (اداره مالیات زرندیه و سازمان تأمین اجتماعی شعبه زرندیه) و ارائه مستندات آن.
  • انعقاد قرارداد با پرسنل در قالب قرارداد تعیین شده توسط پارک (چگونگی انعقاد این قرارداد طی آیین‌نامه­‌هایی برای اطلاع واحدهای فناور مستقر تدوین شده است.(پس از انعقاد قرارداد با پرسنل، می­‌بایست یک نسخه از آن (ممهور به مهر شركت)به كارشناس ارزیابی و نظارت مدیریت امور واحدهای فناور پارک تحویل گردد.)

پس از انجام مراحل فوق و استقرار كامل شركت، پارک نسبت به صدور مجوز فناوری با توجه به موضوع فعالیت شركت اقدام می‌نماید. لازم به توضیح است، این مجوز، پیش‌نیاز استفاده از كلیه مزایای قانونی پارک می‌باشد.
همچنین تاریخ اعتبار این مجوز حداكثر مدت یكسال است .تمدید مجوز منوط به تكمیل و ارسال فرم‌های ارزیابی عملكرد سالیانه واحدهای فناور مستقر در پارک می‌باشد.

ضوابط قراردادی

  • پس از تأیید عضویت متقاضیان، قرارداد واگذاری زمین یا قرارداد اجاره با آنان منعقد می‌شود. در این قراردادها، ضوابطی درج شده كه تكالیفی را برای اعضای پارک فراهم می‌آورد. برخی از این ضوابط به شرح زیر هستند.

1) اراضی قابل واگذاری، صرفاً با هدف ایجاد و راه‌اندازی واحد تحقیقات و فناوری به واحدهای فناور، واگذار خواهد گردید و كاربری آن غیرقابل تغییر می‌‎باشد، لذا واحدهای فناور متعهد و ملتزم می‌باشند كه از زمین مورد واگذاری و بنای احداثی در آن مغایر با اهداف مزبور استفاده‌ای به عمل نیاورند.

2) واحدهای فناور متعهد هستند كه در احداث بنا، ضوابط و مقررات احداث بنا صادره از سوی ادارات و سازمان‌های ذیربط و ضوابط و مقررات و دستورالعمل‌های اعلامی از سوی پارک و همچنین طرح جامع پارک را دقیقاً و اكیداً رعایت نمایند.

3) واحدهای فناور متعهد می‌باشند كه احداث بنا را طبق نقشه‌های تأیید شده كمیته معماری پارک و پروانه ساختمانی انجام داده و در طول اجرای پروژه، ناظر بر حسن اجرای آن نظارت داشته و گزارشات ناظر خود را به صورت منظم و دوره ای به پارک ارسال نماید.

4) آماده‌سازی زمین در حد ایجاد تأسیسات زیربنایی شامل شبكه دسترسی معابر، ایجاد شبكه‌های آبرسانی، فاضلاب عمومی، انتقال برق و خطوط تلفن در معابر عمومی پارک و محدود به درب اصلی ورودی هر واحد به عهده و هزینه سرزمین ایرانیان است.

5) چگونگی مشاركت مالكین واحدها و نمایندگان آن‌ها در اداره پارک، دستورالعمل پرداخت هزینه‌های مربوط به نگهداری و سایر موارد از قبیل فضای سبز، آسفالت، تأسیسات، آب و فاضلاب و مرمت و ارتقاء سطح خدمات و نوسازی آن‎ها و امثال آن بر عهده كلیه مالكین واحدها به صورت مشترک خواهد بود كه تعیین سهم هر یک متناسب با میزان بهره‌مندی هر واحد بر اساس دستورالعمل پرداخت شارژ در پارک انجام خواهد شد.

6) به منظور دریافت سند رسمی، واحدهای فناور مكلف هستند پس از اتمام عملیات ساختمانی و اخذ گواهی پایان كار، گواهی مذكور را به پارک ارائه نموده و در ساختمان خود (طبق برنامه اولیه ارائه شده) استقرار یابد. پارک پس از بررسی‌های لازم ، روز، ساعت و دفترخانه اسناد رسمی را تعیین و به اطلاع واحدهای فناور می‌رساند.

7) در صورتی که واحدهای فناور در طول مدت قرارداد تقاضای اقاله قرارداد را نماید و یا بنا به تشخیص پارک از مفاد این قرارداد تخلف نماید، صرفا اصل مبلغ پرداختی از سوی واحد فناور در وجه سرزمین ایرانیان به واحد فناور عودت داده خواهد شد. شامل هیچگونه ارزش افزوده نمیگردد.

1) مورد اجاره صرفاً جهت استفاده مستاجر برای استقرار «دفتر تحقیقات و فناوری» به مستاجر اجاره داده شده و مستاجر تحت هیچ عنوانی حق تغییر نوع استفاده و كاربری از مورد اجاره را ندارد.

2) مستاجر حق انتقال و واگذاری مورد اجاره را تحت هیچ شرایطی به غیر ندارد.

3) پرداخت كلیه مبالغ مربوط به هزینه‌­های مصرف آب، برق، تلفن، دفع فاضلاب و سایر هزینه­‌های اختصاصی و عمومی در بهره‌­برداری­‌های مشاعی از مورد اجاره، برعهده و هزینه مستاجر است و مستاجر مكلف است اصل قبوض پرداخت شده و یا صورت‌حساب‌های صادره از سوی موجر را پرداخت نماید.

4) پرداخت كلیه مبالغ مربوط به هزینه‌های نگهداری مورد اجاره (شارژ ماهیانه) و هزینه تنظیفات و خدمات شهری، بر اساس اعلام نماینده موجر و همچنین هزینه­‌های مربوط به ارائه سایر خدمات عمومی و پشتیبانی كه میزان مبالغ آن از طریق نماینده موجر به مستاجر ابلاغ می‌­شود، بر عهده مستاجر است.

5) انجام كلیه تعمیرات جزئی مورد اجاره با اطلاع و موافقت قبلی و كتبی موجر و پرداخت هزینه‌های آن بر عهده مستاجر است.

6) مستاجر متعهد و مكلف است در انقضاء مدت اجاره یا در صورت فسخ این قرارداد از سوی موجر، مورد اجاره را تخلیه نموده و به همان صورت و شكل و وضعیتی كه تحویل گرفته است عیناً به موجر تحویل دهد.

7) انجام تعمیرات كلی و اساسی در دفتر و ساختمان، من‌جمله تعمیر خرابی دستگاه‌­ها و لوله‌های تاسیسات و آبرسانی كه ناشی از قصور و سهل‌انگاری مستاجر در نگهداری و مراقبت از آنها نباشد بر عهده و هزینه موجر می‌باشد.

8) موجر حسب مورد، امكان استفاده و بهره‌برداری مستاجر از برخی خدمات عمومی و تخصصی موجود در پارک، من‌جمله استفاده از سالن كنفرانس، آزمایشگاه‌ها، سامانه رایانه و اینترنت، اتاق برگزاری جلسات و همچنین برخی خدمات اداری و مشاوره­ای در زمینه بیمه و بازاریابی، سرمایه گذاری، ثبت اختراعات، حضور در سمینارها و كلاس­‌های آموزشی را در قبال دریافت هزینه‌­های مربوطه مطابق تعرفه­‌های معین فراهم می‌نماید.

9) فعالیت مستاجر به صورت دوره‌ه­ای (هر 6 ماه یکبار) توسط پارک ارزیابی  می‌گردد. ارزیابی بر اساس ضوابط پارک بوده و ملاک ادامه حضور شرکت در مرکز می‌باشد. شرکت‌های که در انتهای یکسال حضور، امتیاز پایین‌تر از متوسط را کسب نمایند امکان تمدید حضور در مرکز را نخواهند داشت.

10) ساعت کار ساختمان مرکز از ساعت 7 صبح الی 19 عصر می‌باشد ولی واحدهای فناور برای حضور پرسنل خود در ساعات بیرون از این محدوده می‌توانند با هماهنگی قبلی اقدام نمایند.

11) واحدهای فناور ملزم به رعایت سرانه نفرات به ازای هر 15 متر مربع 1 نفر هستند.

12) واحد فناور مستاجر می‌بایست از هرگونه فعالیت همراه با آلودگی‌­های صوتی، زیست محیطی و شهری اجتناب نمایند.

13) واحدهای فناور ملزم به استفاده از مبلمان متناسب با فضای تحقیقاتی و اداری ساختمان میباشند و مبله نمودن و پارتیشن بندی داخلی واحدها باید به گونه‌ای باشد که خسارتی به دیوارهای مشترک، پنجره‌ها، دیوارهای شیشه­‌ای، کفپوش، سقف و غیره وارد نیاید.

14) نظافت فضاهای اختصاصی هر شرکت (سرویس بهداشتی، آشپزخانه، فضای اداری و شیشه‌های داخلی) به عهده مستاجر است.

  • فایلهای ضوابط طراحی و ساخت ساختمان برای واحدهای فناور در پارک علم و فناوری ایرانیان به صورت کلی به شرح ذیل می باشد:

    تراکم زیربنا: 140 درصد
    سطح اشغال: 50 درصد
    تعداد طبقات: 3 طبقه (سه سقف)
    ارتفاع ساختمان: 15 متر
    تعداد پارکینگ: به ازای هر 100 متر مربع زیربنا یک پارکینگ
  • روند استقرار: واحدهای فناور پس از استقرار پرسنل در ساختمان یا واحد استیجاری شركت واقع در پارک، می‌بایست موضوع را كتباً به اطلاع اداره کل جذب و پذیرش واحدهای فناور برسانند. پس از بررسی و تایید استقرار توسط اداره مذکور ، یک بازدید توسط اداره کل نظارت و ارزیابی واحدهای فناور با همراهی برخی از معاونان و مدیران پارک از شركت صورت خواهد گرفت.
  • مزایا قانونی استقرار در پارک: این مزایا بر مبنای آیین نامه اجرایی ماده 47 قانون برنامه چهارم توسعه كشور و قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش‌بنیانبوده و به شرح زیر می باشد:
  • معافیت مالیات بر عملكرد سالیانه (اظهارنامه)
  • معافیت مالیات بر قرارداد
  • معافیت در عوارض صادرات و واردات و حقوق گمرکی
  • معافیت حقوق پرسنل مستقر در پارک
  • معافیت از پرداخت هر گونه عوارض معمول كشور
  • مبادلات مالی با خارج
  • قوانین كار
  • نحوه استفاده از معافیت های مالیاتی: بهره­‌مندی از معافیت‌­های مالیاتی، صرفا مختص واحد فناور مستقر در پارک می­‌باشد. منظور از استقرار، احراز شرایط زیر به صورت همزمان از سوی واحد فناور است:

1) به پایان رساندن تمام یا بخشی از ساختمان توسط شركت (بهره‌­برداری از بخشی از ساختمان به معنای تكمیل نمای ساختمان،‌ اجرای محوطه كاری و اتمام یک یا چند طبقه از ساختمان است.) واحدهای استیجاری یا تملک اداری و مرکز رشدی از این بند مستثنی هستند.

2) استقرار پرسنل تحقیقاتی واحد فناور در ساختمان (یک نفر به ازای هر 30 متر مربع از زیربنا، در بخش اراضی و تملک اداری؛ و حداقل 3 نفر در بخش استیجاری) و شروع به كار آن‌ها در راستای فعالیت اصلی واحد فناور.

3) تغییر آدرس ثبتی شركت به آدرس شركت در پارک (این موضوع با نامه‌نگاری مدیریت امور واحدهای فناور با اداره ثبت شركت‌های زرندیه انجام می‌شود) و ارسال كپی آگهی روزنامه رسمی مبنی بر تغییر آدرس واحد فناور برای  دریافت مجوز فناوری از پارک لازم می‌باشد.

4) تغییر شعب بیمه و مالیات واحد فناور به ادارات منطقه (اداره مالیات زرندیه و سازمان تأمین اجتماعی شعبه زرندیه) و ارائه مستندات آن.

5) انعقاد قرارداد با پرسنل در قالب قرارداد تعیین شده توسط پارک (چگونگی انعقاد این قرارداد طی آیین‌نامه­‌هایی برای اطلاع واحدهای فناور مستقر تدوین شده است.(پس از انعقاد قرارداد با پرسنل، می­‌بایست یک نسخه از آن (ممهور به مهر شركت)به كارشناس ارزیابی و نظارت مدیریت امور واحدهای فناور پارک تحویل گردد.)

4- اخذ یا تمدید مجوز فناوری: پس از انجام مراحل فوق و استقرار كامل شركت، پارک نسبت به صدور مجوز فناوری با توجه به موضوع فعالیت شركت اقدام می‌نماید. لازم به توضیح است، این مجوز، پیش‌نیاز استفاده از كلیه مزایای قانونی پارک می‌­باشد.

ضوابط قراردادی

همچنین تاریخ اعتبار این مجوز حداكثر مدت یكسال است .تمدید مجوز منوط به تكمیل و ارسال فرم‌های ارزیابی عملكرد سالیانه واحدهای فناور مستقر در پارک می‌باشد.

ضوابط قراردادی:

پس از تأیید عضویت متقاضیان، قرارداد واگذاری زمین یا قرارداد اجاره با آنان منعقد می‌­شود. در این قراردادها، ضوابطی درج شده كه تكالیفی را برای اعضای پارک فراهم می‌آورد. برخی از این ضوابط به شرح زیر هستند.

ضوابط قراردادی در بخش اراضی:

1) اراضی قابل واگذاری، صرفاً با هدف ایجاد و راه‌اندازی واحد تحقیقات و فناوری به واحدهای فناور، واگذار خواهد گردید و كاربری آن غیرقابل تغییر می‌‎باشد، لذا واحدهای فناور متعهد و ملتزم می‌باشند كه از زمین مورد واگذاری و بنای احداثی در آن مغایر با اهداف مزبور استفاده‌ای به عمل نیاورند.

2) واحدهای فناور متعهد هستند كه در احداث بنا، ضوابط و مقررات احداث بنا صادره از سوی ادارات و سازمان‌های ذیربط و ضوابط و مقررات و دستورالعمل‌های اعلامی از سوی پارک و همچنین طرح جامع پارک را دقیقاً و اكیداً رعایت نمایند.

3) واحدهای فناور متعهد می‌باشند كه احداث بنا را طبق نقشه‌های تأیید شده كمیته معماری پارک و پروانه ساختمانی انجام داده و در طول اجرای پروژه، ناظر بر حسن اجرای آن نظارت داشته و گزارشات ناظر خود را به صورت منظم و دوره ای به پارک ارسال نماید.

4) آماده‌سازی زمین در حد ایجاد تأسیسات زیربنایی شامل شبكه دسترسی معابر، ایجاد شبكه‌های آبرسانی، فاضلاب عمومی، انتقال برق و خطوط تلفن در معابر عمومی پارک و محدود به درب اصلی ورودی هر واحد به عهده و هزینه سرزمین ایرانیان است.

5) چگونگی مشاركت مالكین واحدها و نمایندگان آن‌ها در اداره پارک، دستورالعمل پرداخت هزینه‌های مربوط به نگهداری و سایر موارد از قبیل فضای سبز، آسفالت، تأسیسات، آب و فاضلاب و مرمت و ارتقاء سطح خدمات و نوسازی آن‎ها و امثال آن بر عهده كلیه مالكین واحدها به صورت مشترک خواهد بود كه تعیین سهم هر یک متناسب با میزان بهره‌مندی هر واحد بر اساس دستورالعمل پرداخت شارژ در پارک انجام خواهد شد.

6) به منظور دریافت سند رسمی، واحدهای فناور مكلف هستند پس از اتمام عملیات ساختمانی و اخذ گواهی پایان كار، گواهی مذكور را به پارک ارائه نموده و در ساختمان خود (طبق برنامه اولیه ارائه شده) استقرار یابد. پارک پس از بررسی‌های لازم ، روز، ساعت و دفترخانه اسناد رسمی را تعیین و به اطلاع واحدهای فناور می‌رساند.

7) در صورتی که واحدهای فناور در طول مدت قرارداد تقاضای اقاله قرارداد را نماید و یا بنا به تشخیص پارک از مفاد این قرارداد تخلف نماید، صرفا اصل مبلغ پرداختی از سوی واحد فناور در وجه سرزمین ایرانیان به واحد فناور عودت داده خواهد شد. شامل هیچگونه ارزش افزوده نمیگردد.

کلیات ضوابط ساخت وساز:

فایلهای ضوابط طراحی و ساخت ساختمان برای واحدهای فناور در پارک علم و فناوری ایرانیان به صورت کلی به شرح ذیل می باشد:
تراکم زیربنا: 140 درصد
سطح اشغال50: درصد
تعداد طبقات: 3 طبقه سه سقف
ارتفاع ساختمان : 15 متر
تعداد پارکینگ: به ازای هز 100 متر مربع زیربنا یک پارکینگ

فایلهای ضوابط طراحی و ساخت ساختمان برای واحدهای فناور در پارک علم و فناوری ایرانیان به شرح ذیل می باشد :

 

ضوابط قراردادی

  • اراضی قابل واگذاری، صرفاً بهمنظور و با هدف ایجاد و راه‌اندازی واحد تحقیقات و فناوری به واحدهای فناور، واگذار خواهد گردید و کاربری آن غیرقابل تغییر می‌باشد، لذا واحدهای فناور متعهد و ملتزم می‌باشند که از زمین مورد واگذاری و بنای احداثی در آن مغایر با اهداف مزبور استفاده‌ای به عمل نیاورند.

  • واحدهای فناور متعهد هستند که در احداث بنا، ضوابط و مقررات احداث بنا مصوب “سرزمین ایرانیان” و ضوابط و مقررات و دستورالعمل‌های اعلامی از سوی “پارک” را دقیقاً و اکیداً رعایت نمایند.

  • واحدهای فناور متعهد می‌باشند که احداث بنا را طبق نقشه های تأیید شده کمیته فنی و معماری پارک انجام داده و در طول اجرای پروژه، مشاور فاز ۳ و مهندسان نظام مهندسی بر حسن اجرای آن نظارت داشته و گزارشات مشاور فاز ۳ و نظام مهندسی را به صورت منظم و ماهیانه به پارک ارسال نماید.

  • پروانه ساختمانی از سوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی زرندیه (شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان) صادر خواهد شد. و شرکت ها نیازی به مراجعه به شهرداری ندارند.

  • حق انشعاب آب و برق و گاز و تلفن جهت زمین و واحد تحقیقاتی و پرداخت کلیه هزینه‌های مربوطه بر عهده و هزینه واحدهای فناور است و پارک فقط نسبت به صدور معرفی‌نامه‌ها به ادارات ذیربط اقدام خواهد نمود.

  • آماده‌سازی زمین در حد ایجاد تأسیسات زیربنایی شامل شبکه دسترسی معابر، ایجاد شبکه‌های آبرسانی، فاضلاب عمومی، انتقال برق و خطوط تلفن در معابر عمومی پارک و محدود به درب اصلی ورودی هر واحد به عهده و هزینه سرزمین ایرانیان است.

  • سرزمین ایرانیان متعهد است امکان بهره‌مندی از تأسیسات زیربنایی شامل شبکه دسترسی معابر، شبکه آبرسانی، فاضلاب عمومی، انشعاب گاز، انتقال برق و خطوط تلفن در معابر عمومی پارک و محدود به درب اصلی ورودی هر واحد را بعد از اتمام ساختمان و اخذ پایان کار فراهم نماید.

  • چگونگی مشارکت مالکین واحدها و نمایندگان آنها در اداره پارک، دستورالعمل پرداخت هزینه‌های مربوط به نگهداری و سایر موارد از قبیل فضای سبز، آسفالت، تأسیسات، آب و فاضلاب و مرمت و ارتقاء سطح خدمات و نوسازی آنها و امثالهم بر عهده کلیه مالکین واحدها به صورت مشترک خواهد بود که تعیین سهم هریک متناسب با میزان بهره‌مندی هر واحد بر اساسدستورالعمل پرداخت شارژ در پارک انجام خواهد شد.

  • به منظور دریافت سند رسمی، واحدهای فناور مکلف هستند پس از اتمام عملیات ساختمانی و اخذ گواهی پایان کار، گواهی مذکور را به پارک ارائه نموده و در ساختمان خود (طبق برنامه اولیه ارائه شده) استقرار یابد. پارک پس از بررسی‌های لازم و با هماهنگی سرزمین ایرانیان، روز و ساعت و دفترخانه اسناد رسمی را تعیین و به اطلاع واحدهای فناور می‌رساند.

  • در صورتی که واحدهای فناور در طول مدت قرارداد تقاضای اقاله قرارداد را نماید و یا بنا به تشخیص پارک از مفاد این قرارداد تخلف نماید، مبلغ پرداختی از سوی واحد فناور در وجه سرزمین ایرانیان به علاوه درصدی از ارزش افزوده ایجاد شده در عرصه، پس از کسر هزینه ها و بدهی های واحدفناور عودت داده خواهد شد.

  • واحدهای فناور موظف به ساخت ساختمان خود در بازه زمانی مشخص ذیل می باشند.
  •  
ردیف مراحل فعالیت های عمرانی و بهره برداری مهلت هر مرحله از فعالیت
زیربنای کمتر از ۱۵۰۰مترمربع زیربنای بیشتر از ۱۵۰۰ متر مربع
۱ ارائه نقشه های فاز ۱ معماری وسازه ۳ ماه و ۱۵ روز ۴ ماه و ۱۵ روز
۲ اخذ تأییدیه کمیته معماری و اخذ پروانه ساختمانی ۲ ماه ۲ ماه
۳ اتمام اسکلت و سقف­های ساختمان ۴ ماه ۷  ماه
۴ ساخت و اتمام کل ساختمان (پس از سقف و اسکلت) ۱۲ ماه ۱۶ ماه
۵ اخذ گواهی پایان کار و استقرار نیروهای تحقیقاتی و بهره‌برداری کامل از ساختمان  و انجام فعالیت های تحقیق و توسعه به مدت نامحدود (مطابق سرانه اعلام شده مستقر و شروع به کار تحقیقاتی نماید) ۴ ماه ۴ ماه